Wstęp- uzasadnienie działań
Nauczanie programowania ma na celu rozbudzić w uczniach potrzebę wytyczania nowych ścieżek rozwoju, kreatywnego wykorzystywania możliwości jakie dają nowoczesne technologie, dzielenia się swoimi pomysłami. Uczniowie tworzą schematy, rysunki, gry komputerowe co uczy kreatywnego rozwiązywania problemów oraz pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką. Dzięki nauce programowania uczeń potrafi ze zrozumieniem realizować z użyciem TIK własne projekty i wykorzystywać je dla własnych potrzeb. Program nauczania zajęć komputerowych zostanie wzbogacony o elementy programowania
w oparciu o środowiska Scratch, Logomocja i Baltie.
Charakterystyka innowacji
Tytuł: "SP 2 programuje”.
Etap edukacyjny: klasy I-VI szkoły podstawowej
Typ innowacji: programowa
Planowany termin innowacji: od 01.10.2016r do 21.06.2019r.
Placówka oświatowa: Szkoła Podstawowa nr 2 im. A. Fiedlera ul. Myśliwska 2b 86-170 Nowe
Dyrektor placówki: Mirela Jankiewicz
Zastępca dyrektora: Teresa Raczyńska
Autor innowacji: Małgorzata Jopek, nauczyciel zajęć komputerowych, nauczyciel mianowany
Osoba odpowiedzialna: Małgorzata Jopek
Cele innowacji pedagogicznej
Rozwijanie logicznego i abstrakcyjnego myślenia.
Twórcze i efektywne wykorzystanie czasu wolnego.
Oczekiwane efekty
Umiejętność intuicyjnego korzystania z różnego rodzaju oprogramowania edukacyjnego lub użytkowego oraz elektronicznych źródeł informacji w stopniu dostosowanym do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
Procedura osiągania celów
Prowadzenie ćwiczeń z każdą klasą w której uczę przed lekcjami, w ramach przerwy śródlekcyjnej lub po przedterminowym wykonaniu zadania przez uczniów na lekcji.
Zadania nauczyciela
1. Zapewnienie sprawnego sprzętu z odpowiednim oprogramowaniem.
2. Opracowanie ćwiczeń, zadań, kart pracy na cały rok szkolny.
3. Przeprowadzenie zajęć zapoznawczych z programami Baltie, Logo i Scratch – dwie godziny lekcyjne z każdą klasą.
4. Organizacja i przeprowadzanie konkursów dla uczniów zainteresowanych programowaniem.
Metody i formy pracy
Metody pracy:
- demonstracji,
- wyjaśniania,
- czynnościowa.
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Pomoce dydaktyczne
- komputery z oprogramowaniem,
- tablica interaktywna,
- karty pracy.
Program ćwiczeń
W klasach 1-4 planuję zapoznanie ze środowiskiem Logomocja oraz Baltie, natomiast w klasach 5-6 rozszerzę zadania o programowanie w Scratch’u.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej
Ewaluacja innowacji pedagogicznej odbywa się w oparciu o:
- analizę ankiet dla uczniów klas I-VI.
- przeprowadzanie i organizację konkursów z programowania.